Päihderiippuvuus

Päihderiippuvuus

  • on ”mielihyväsairaus”, jossa aivot oppivat, että päihteen käyttö tuottaa mielihyvää.
  • Riippuvuus alkaa usein mieliteosta ja johtaa pahimmillaan pakonomaiseen tarpeeseen käyttää toistuvasti päihdettä. Riippuvuuden kehittyminen on hyvin yksilöllistä.
  • Riippuvuus voi syntyä päihdyttäviin aineisiin, kuten nikotiiniin, alkoholiin ja huumausaineisiin, mutta myös toimintoihin, kuten runkkaamiseen ja rahapeleihin. Se voi olla henkistä, fyysistä, sosiaalista tai kaikkia näitä.
  • Harjoitus tekee mestarin! Säännöllinen päihteiden käyttö edesauttaa riippuvuuden syntyä vaikuttaen mielihyvämuistiin. Ensimmäisen käyttökerran tunnetta ei silti välttämättä voi koskaan kokea uudelleen.
  • Addiktion kehittyessä sietokyky aineelle usein kasvaa, jolloin päihtymyksen saamiseen tarvitaan enemmän mömmöä kuin ennen ja käytön lopettaminen aiheuttaa vieroitusoireita.
  • Koukkuun jääneen arjen toikkarointi keskittyy riippuvuuden ylläpitämiseen. Päihteiden napsimisesta tulee elämän keskipiste.
  • Riippuvuuden voimakkuus voi vaihdella. Lievimmillään riippuvuus ilmenee pinttyneenä tapana, pahimmillaan himo päihteeseen voittaa arvohierarkiassa kaikki elämän säilymisen kannalta tärkeät asiat, kuten tarpeen syödä, nukkua tai huolehtia jälkeläisistä.
  • Vaikea riippuvuus on sairauden kaltainen tila, joka ilmenee mielen, kehon ja sosiaalisten suhteiden häiriöinä ja ongelmina. Riippuvuus ruokkii ihmissuhdeongelmia ja kriminaalihenkistä elämänmuotoa.

Watch out!

  • Mitä, miten, paljonko käytät? Älä käytä päivät pääksytysten – pidä taukoa.
  • Mitä käyttö sinulle merkitsee? Toistuva mieliteko päihteeseen on riippuvuuden merkki. Miltä tuntuu ajatella, että jospa et ottaisikaan tänään, huomenna, ilmoisina ikinä?
  • Mieti mikä sinulle on arvokasta. Oletko valmis heittämään helvettiin unelmasi, läheiset ihmissuhteet ja itsemääräämisoikeutesi vain saadaksesi piehtaroida kaali kuutamolla?
  • Riippuvuuteen liittyvä syyllisyys ja häpeä eivät katoa jatkamalla.

Riskitekijöitä

  • Sinä itse ja elinpiirisi (geenit ja ympäristö), päihdeongelma perheessä, sosiaaliset vaikeudet ja turvattomuus lapsena, oppimisvaikeudet, nuorena aloitettu päihteiden käyttö.
  • Käyttäjäkaverit, kuten poika- tai tyttöystävät, elämän kriisit ja muutokset. Toisille riippuvuus syntyy helpommin kuin toisille.

Suojaavia tekijöitä

  • Mitä enemmän sinulla on terveellisiä ja aitoja mielihyvänlähteitä, joita ei tarvitse kaivaa kemikaalein kuupasta esiin, sitä pienempi riski sinulla on päihderiippuvuuteen.
  • Hanki innostavia ja palkitsevia kokemuksia muualta kuin päihteistä. Yritä hahmottaa, mihin tarpeeseen päihdettä käytät ja voisiko saman tarpeen tyydyttää ihan selvin päin jollain muulla keinolla.

Irti riippuvuudesta

  • Koukusta on mahdollista luikerrella irti. Usein irtautumista helpottaa ulkopuolinen apu ja hoito – vaikkapa sitten A-klinikalta vertaistuen kautta, selvin päin olevien ystävien avulla, vertaistukiryhmässä ja löytämällä elämään uutta iloa ja sisältöä.
  • Riippuvuudesta irtautuminen vaatii usein koko arkielämän ja tunne-elämän remonttia, mutta muutos on mahdollinen!

© Juha Vuorinen & YAD Youth Against Drugs ry