Energiajuomat

Mitä ne ovat?

Energiajuomilla tarkoitetaan kofeiini- ja sokeripitoisia virvoitusjuomia, joita markkinoidaan erityisesti suorituskyvyn ja kestävyyden parantamiseen. Muita energiajuomien vaikuttavia aineita voivat olla mm. tauriini, guarana, ginseng, glukoosilaktoni, inositoli ja eri vitamiinit. Näihin ainesosiin, erityisesti kofeiiniin, perustuu myös juomien energisyyden tunnetta lisäävä vaikutus. Energiajuomilla ei ole lain mukaan myyntirajoituksia, mutta juomia ei suositella kofeiiniherkille, raskaana oleville eikä lapsille ja nuorille. Jotkut kaupat ovat itsenäisesti rajoittaneet juomien myyntiä alle 15 -vuotiaille.

Vaikutukset ja haitat

Kofeiinin liialliseen käyttöön liittyviä sivuvaikutuksia ovat sydämentykytys, rytmihäiriöt, hermostuneisuus, levottomuus, uniongelmat, ärtyneisyys, vatsavaivat ja stressinsietokyvyn aleneminen. Kofeiinin haittana on myös sen riippuvuutta aiheuttava vaikutus. Kofeiini lisää myös nestehukkaa, joten energiajuomia ei tulekaan käyttää janojuomina tai veden korvikkeena. Kofeiinin haitat korostuvat erityisesti lapsilla ja nuorilla.

Energiajuomien runsas käyttö voi aiheuttaa unirytmin sekoittumista, nukahtamisongelmia ja levottomuutta. Pitemmän päälle unirytmin häiriytyminen voi aiheuttaa unettomuutta ja sitä kautta mahdollisesti mielenterveysongelmia. Lisäksi energiajuomien sisältämät sokerit, makeutusaineet ja hapot ovat toistuvassa käytössä haitallisia hampaille. Sekä sokerin että makeutusaineiden käyttöä on ylipäätään syytä rajoittaa.

Kofeiinin, tauriinin sekä energiajuomien muiden ainesosien yhteisvaikutuksista ei ole vielä riittävästi tutkittua tietoa kaikkien riskien arvioimiseksi. Runsas energiajuomien käyttö voi tutkimusten mukaan kuitenkin aiheuttaa ylipainoisuutta ja maksan rasvoittumista. Energiajuomien käyttö alkoholin kanssa lisää riskejä ja haittoja, kuten nestehukan ja elimistön kuivumisen riskiä.

Vaihtoehdot

Energiajuomat eivät lisää todellista energiaa, vaan keinotekoisesti saavat elimistön käymään ylikierroksilla, mikä ei ole terveydelle hyväksi eikä ratkaisu jaksamiseen. Paras keino väsymyksen hallintaan ja ehkäisyyn kaiken ikäisille on riittävä lepo ja terveet elämäntavat, kuten riittävä liikunta ja hyvät ruokailutottumukset. Energiajuomien runsasta käyttöä kannattaa välttää ja pyrkiä etsimään keinot mahdollisimman luonnolliseen jaksamiseen.

Be smart –Be safe!